Lelaki Biawak belah Lidah









ERIK SPRAGUE, 38, yang lebih dikenali sebagai Lelaki Biawak, menghabiskan kira-kira 700 jam untuk bertatu Tubuhnya ditindik di beberapa tempat termasuk cuping te1inga dan hidung.

Lelaki yang berasal dari Texas, America Syarikat (AS) itu juga menanam lima tanduk teflon di bawah kulit kedua-dua belah keningnya demi meniru rupa biawak.

Empat batang giginya juga diasah menjadi taring tajam manakala hujung lidahnya dibelah dua.

Kos untuk keseluruhan perubahan yang dilakukan Sprague itu dianggarkan mencecah AS$250,000 (RM780,000).

Anak sulung daripada dua beradik itu sudah berkahwin bagaimanapun isterinya, Meghan, tidak menentang pilihannya yang mahu menjadi reptilia.

"Perubahan ini merupakan satu projek berterusan yang saya mulakan ketika masih belajar pada 1994. Pada waktu itu saya bekerja sambilan dalam bidang berasaskan seni persembahan. Keluarga saya juga tidak pernah menentang, malah mereka menyokong saya sepenuhnya

."Saya tidak fikir perubahan akan sampai ke tahap ini tanpa sokongan mereka," kata Sprague yang masih merancang beberapa perubahan kekal lain pada tubuhnya.

Tema reptilia menjadi pilihan Sprague kerana dia mendakwa ia sesuai untuk jangka masa panjang.

"Saya fikir saya perlu memiIih tema yang sesuai untuk diterapkan pada semua bahagian tubuh. Ia mestilah sesuatu yang saya akan suka untuk sepanjang hayat," ujar Sprague.

Sehingga hari ini, Sprague amat berpuas hati terhadap tranformasi yang dialaminya.

"Rekaan tatu ini juga sesuai walaupun apabila saya sudah tua dan berkedut pada masa akan datang," kata Sprague.

Jelas Sprague, semua individu akan merasai sakit tatkala kulit dicacah jarum tatu

"Semua orang yang memiliki sistem saraf akan merasa sakit sebaik jarum menikam kulit mereka.

"Tetapi kesakitan tidak sepatutnya menjadi penghalang. Banyak perkara yang amat menyakitkan tetapi kita sanggup lalui seperti melahirkan anak," jelasnya.

Sprague merupakan pelajar cemerlang yang mendapat peIbagai biasiswa untuk melanjutkan pelajaran.

Graduan dalam bidang falsafah dari Kolej Hartwick di New York itu bagaimanapun meninggalkan pengajian peringkat kedoktoran demi meneruskan minatnya dalam seni persembahan.

"Saya harap satu hari nanti kerja-kerja pengubahsuaian ini akan selesai. Tetapi seperti teknologi yang sentiasa melahirkan idea baru, tidak mustahil saya akan meneruskannya lagi," dedah Sprague yang membela lima ekor ferret dan seekor ular hijau di rumahnya

No comments:

Post a Comment

Jangan Lupa Bagi Sedikit Komen( >_< )